2016. július 5., kedd

Mindig van egy pozitív példa, akinek sikerülnek a dolgok, bár természetesen ezért alaposan megdolgozott- Novákné Schvábl Mónika


Novákné Schvábl Mónika: Szia! 13 évesen lettem cukorbeteg. Influenzás voltam, és 3 hét alatt fogytam le 10 kg-ot. Amire a kórházba kerültem, már nagyon rosszul voltam. Gyenge és elesett. A háziorvos beutalt akkor még a gyerekosztályra, és ott megállapították, hogy cukorbeteg lettem. (Állítólag az influenza szövődményeként.) 6 éve van inzulin pumpám. Sikerült elérni, még a terhességeim alatt is a 4-5 körüli HbA1c-t. Várom a kérdéseidet, nagyon szívesen válaszolok, és tanulok abból, amit megosztassz.

Diána Bády: 
Rengeteg kérdésem van, hogy őszinte legyek. És bele is csapnék a lecsóba. :) Nyilván a szövődmény kialakulásban rengeteg dolog közrejátszik, a családi élettől kezdve, a genetikán át mindenféléig.
Hogyan kezeled a cukorbetegséged, miben más a módszered a hozzáállásod, amivel sikerült ilyen jó eredményt elérned?

Novákné Schvábl Mónika: 
Hűűűű. Gyerekként es tinédzsereket en is elég nehezen fogadtam el ... Sokat hypoztam, rengeteget vitt a mentő .... Sokat voltam kórházban. Aztán 19 évesen megtaláltam álmaim dokiját, aki azóta is a kezelő orvosom.
Ő soha nem csak a naplómat nézte és nézi, hanem a dolgok mögé lát, és a lelkemet is mindig ápolta.
Sokszor voltam padlón lelkileg én is 😞 ,mert bármit csináltam, nem azt értem el amit szerettem volna. Ilyenkor elmentem a főorvos úrhoz, és rendbe tette a lelkem is.

Diána Bády: 
Nehéz kérdéssel kezdtem tudom, de tényleg nagyon érdekel, hogy te hogy látod ezt. Hogy mennyire veszed szigorúan, hogy mivel próbálod javítani a helyzetet?

Novákné Schvábl Mónika: 
Van két felnőtt, gyönyörű, egészséges gyermekem. A terhességem alatt a HbA1c olyan 4-5 körül volt mindig. Nagyon fontos az orvos, és hogy elfogadd az állapotodat. Egyet nagyon nem tudok kitartóan csinálni. Ez sajnos a mozgás. :( Most járok egy héten egyszer pilatesre, és egy csoportos gyógytornára.
Azt hiszem mindennek a nyitja a fegyelem. De ezt ne úgy értsd, hogy soha semmit nem eszem mellé vagy ilyesmi.

Diána Bády: 
Milyen gyakran bűnözöl?

Novákné Schvábl Mónika: 
Hát nem is tudom… Egy-egy szelet süti azért belefér néha-néha.
Én tudod pumpás vagyok, azzal kicsit egyszerűbb. Például februárban wellnesseltünk, és nem bűnöztem. Néha nagyon nagy az akaraterőm, néha nem…

Diána Bády: 
:) Volt már, hogy orvost kellett hívni hozzád?
Novákné Schvábl Mónika: 
Olyan már régen volt, amikor a mentő elvitt és kb. semmire sem emlékszem. Egyszer az egyik terhességem alatt történt. 
Aztán itthon a legrosszabb, tavaly előtt karácsonykor volt… Már a férjem és a lányom készültek beadni a glukagont, de végül hatott a szőlőcukor és cukros víz kombináció. Ebből sem emlékszem semmire. Hypoztam. A magastól annyira nem szoktam rosszul lenni. Akkor rossz a közérzetem és fáradt vagyok. Csak feküdnék.
Azt hiszem a stressz nagy ellensége ennek a betegségnek. Olyankor nagyon elindul felfelé. Tudod, nekem nagyon jó férjem van. És nem tudom lehet-e ilyet írni, de jó életem is. Van két gyönyörű gyermekem, rendes család szerető férjem, és egy jó munkahelyem.

Diána Bády: 
Bármit lehet írni, itt az érdekel, hogy te mit gondolsz. :)Ez remekül hangzik.  :)

Novákné Schvábl Mónika: 
Nagyon fontos hogy milyen a társat találsz. Nekem volt egy kapcsolatom 16-19 éves korom között. Aki a szakításkor azt mondta nekem:- Nehogy azt hidd, hogy mindenkinek kellesz így betegen.Ez beleégett a lelkembe. Soha nem felejtem el. De a jó Isten kárpótolt, és jó életet adott a cukorbetegség mellé.Így kell felfogni, és mindenből próbálni a legjobbat kihozni.

Diána Bády: 
Oh, soha, de soha nem volt olyan, hogy emiatt negatívan kezeltek volna. Mondjuk elég karakán személyiség vagyok.

Novákné Schvábl Mónika: 
Hát annak örülj ! Nelem is csak o volt ! Nagyon kegyetlen !!! Emiatt en sokáig szegellten is ezt

Diána Bády: 
Mennyit tudsz a szövődményekről?

Novákné Schvábl Mónika: 
Tudom, hogy a szemben levő ereket megtámadhatja, vagyis a szemfeneket. Nyilván az ereket, a vesét.

Diána Bády: 
Tudom, hogy nem volt szükséged erre a tudásra, és szívből kívánom, hogy ne is legyen soha. De mondjuk tudod, mit kéne észrevenned magadon, hogyha baj van azt még időben el tudd kapni?

Novákné Schvábl Mónika: 
Hát az az igazság, hogy nem sokat tudok róla.

Diána Bády: 
Megint testhezálló kérdést tennék fel; hogy cukorbetegként mire kell figyelni a terhesség tervezésekor, és utána? Írtad, hogy 4-5 körüli volt a HbA1c-d, ami bámulatosan szép. :) Nekem azt mondták 7 alatt kell lennie, ha babát szeretnék majd, és akkor rendben vagyunk.

Novákné Schvábl Mónika: 
Igen,7 alatt tökéletes előtte es közben is. De nekem annyira jók voltak az értékeim akkor, hogy így sikerült 😉 az Orvosom azt mondta mindig kismamának kellene lennem. Talán még sokkal jobban figyeltem az evésre. Állandóan mértem es nem ettem félre. Szinte soha. Naponta vagy 7-8 alkalommal mértem és hetente - két hetente meglátogattam a dokimat. Sajnos rengeteget híztam, nagyon sok inzulin kellett a végére már. Az első terhességem alatt nem dolgoztam, (sajnos akkor munkanélküli voltam) ,tehát csak magamra és a babára figyeltem. A második terhességnél ugye mar ott volt az első baba. Az sem tűnt nehezebbnek, talán orvoshoz járás szempontjából. Mire megszületett második, addigra költöztünk új házba. Sűrűn jártam ultrahangra is. Aztán mindkét baba időre született talán másfél vagy két héttel előbb. Martin az első spontán született, 3,94 kg-vel.  A második Laura is természetes úton született, de őt megindította a doki pár nappal előbb. mondván hogy ma ügyeletes, és ne halottak napján szülessen az a gyerek.  Ő 4,09 kg volt. Mindkét szülés 3 óra alatt lezajlott nagyjából. Martin a koraszülött osztályra került, mert szapora volt a légzése. Röviden ennyi. De ez életem legszebb szakasza volt.Anno úgy mentem a dokihoz, hogy lehet-e nekem gyerekem? Azt mondta persze , amennyit szeretnék. Mivel akkor kettőt szerettünk volna, azt mondta, minél előbb legyen meg.Utána kb. 10 éve én szerettem volna még egyet, az orvos nem zárkózott el tőle, de a férjem igen.
Azt mondta, ne kockáztassunk. Van két egészséges gyermekünk, és én is jól vagyok, ne kísértsük a sorsot.


Diána Bády: 
:) Ez kiveitelezhetően hangzik. Tényleg remek orvosod van.

Novákné Schvábl Mónika: 
Egyébként nem ijesztő egyáltalán. Akkor még sokkal jobban fogsz figyelni magatokra, de ettől függetlenül is lesz, és lehet olyan értek, ami nem lesz jó. Ez előfordul, de azért kell a szoros kontroll. Nagyon fontos, hogy az orvosom a mai napig is mindig beszélget velem először. Utána nézi a naplómat, és nem lecsesz, hanem megkeressük a problémát és rá a megoldást.Így beszélni róla nem is rossz. De néha ezzel élni.... Én sem vagyok ám mindig pozitív. Olyan, mintha lenne egy ikertestvéred, akit soha nem felejthetsz el. Néha jobban megy, néha kevésbé.
Ha nekem bármi más jellegű problémám van, először a diabetológusomat keresem es ő keres nekem orvost a problémára. Nem tudom, van-e még egy ilyen orvos. J

Diána Bády: 
Van olyan, hogy mindent megteszel, de mégsem jó a cukrod?

Novákné Schvábl Mónika: 
Igen, sajnos nem mindig rajtunk múlik a vércukor érték. Sok a külső tényező.A megfelelő orvost megtalálni szerintem már fél, (vagy nem is tudom hogy írjam,) egészség , de legalábbis jó állapot.Sok beteget vittem már oda. És mindenki csak dicséri. Ahogy beszél a kollégáival is, és a beosztottakkal, no meg a betegekkel… Kedves, türelmes, és ez ritka. Mellette szakmailag is kiváló.

Diána Bády: 
Miért jó a betegséged?


Novákné Schvábl Mónika
Szerintem a jó Isten, mindig valamit ad valamiért. Így könnyebb mindent elviselni, kibírni, és végig csinálni, főleg, ha az embernek jó a társa.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése