2016. június 28., kedd

Beszélgetés Deliné Pilisvári Ildikóval,aki 23 éve inzulin dependens cukorbeteg, 10 éve küzd neuropátiás idegfájdalmakkal, és sajnos elvesztette a látását az egyik szemére.
D: Hogyan lettél cukorbeteg?
P.I.D.: Sajna nálam több dolog is. Szülés után örökletes hajlam, s a stressz.
D: Hogyan derült ki?
P.I.D.: Mivel egészségügyit végeztem,láttam a tipikus tüneteket. Sok pisilés, utána rögtön majd szomjan haltam. S ez körforgásban. S fogyás is. 24 es vércukrot mért a doki, mikor mentem hozzá.
D: A megállapítás után mi történt?
P.I.D.: 8 hónapos volt a kisebbik lányom. S öt percre volt a kórház. Így elég rugalmas volt. Napjában többször haza engedtek. S persze a lehetséges szövődményekről is tudtam. Nálam egy nagy probléma van igazán. Mikor ki derült, akkor állati eredetű inzulint kaptam. S annál mindig észre vettem az esetleges hypo előjeleit a humán inzulinnal viszont nem. Nekem még a mai napig felborítja akár a havi ciklus, az időjárási front, vagy betegség. Sokszor előfordul, hogy étkezés után minden előjel nélkül hypozok. Pedig megfelelő az inzulin s az étel is.
D: Azt írtad neuropathtiád van.
P.I.D.:Lassan 10 éve szedem a Lyricat. De még ez mellett is van olyan, hogy éjszakákat nem tudok aludni a lábaim miatt.
D: Vegetatív neuropathia egyáltalán nem jelentkezett nálad?
 P.I.D.: Több szövődményem van már. A bal szememre nem látok. Vérnyomás problémák ízületi-izom fájdalmak, s 1 éve lettem epilepsziás. A vesekövet kivéve szerencsére a veséimnek nincs baja.
D: Az epilepszia lehet a cukorbetegség következménye?
 Mit vettél észre mikor romlani kezdett a szemed?
 P.I.D.:  Nekem azt mondták igen. Igazából a féléves szemészeti vizsgálaton derült ki. Nagyon be volt vérezve a szemfenék. S mikor letakart szemmel kellett olvasni akkor jöttem rá, hogy tiszta homály az egész. Csináltak mindjárt felvételeket, s érfestést is. Ezután 6x voltam szem injekciózáson. Amit Tatabányán a Futó főorvos csinált. De ez sem segített. Hétről hétre romlott.
D: Mennyi idő alatt vesztetted el a látásod? A másik szemed hogy áll? Tudom, hogy ez elég személyes dolog…
P.I.D.: 2 év alatt. A másik 70%-os még. Bármit kérdezhetsz szívesen válaszolok. Én sokáig rehab járadékon voltam. Tavaly voltam újra bizottság előtt. Véglegesítették 87%-os egészségkárosodás miatt.
 D: Kb. milyen értékek közt mozognak a cukraid?
P.I.D.: Átlagban 8 körüli értékek.
D: A szövődmények előtt magasabb volt?
 P.I.D.:  Van néha, hogy nagyon alacsony, vagy kiugróan magas. Ami 20-as is lehet diéta mellett is. Az a baj, hogy ez az ingadozás, azt mondják, sokkal rosszabb, mint az egyenletesen magas vércukor.
D: Mikor váltottál humán inzulinra?
P.I.D.: 20 éve. Most Insuman Rapidot, és Insuman Basalt használok. Volt Actrapid-Humulin is. A Humulinra 2 év után allergiás lettem. Először a hasamnál, majd testszerte tele lettem kiütéssel. Ezután kaptam az Insumant.
D: Elégedett vagy az orvosoddal?
P.I.D.: Igen. Bár szerintem az évi kétszeri megjelenés igen kevés. Ő a második. Lakóhely változás miatt váltottam.
D: Mindent meg tudsz beszélni velük? Elérhetőek bármikor? Biztonságban érzed magad?
P.I.D.: Kellene. De itt a környéken Tatabánya körzetében ez az 1 doktornő van aki a szakrendelést csinálja. Ilyen az egészségügy. Időponton kívül nagyon nehezen fogadják az embert. Egyelőre úgy érzem még megfelelő. Ha változik a helyzet, majd máshoz megyek. A doktornőm több mint 4000ezer beteget lát el.
D:  Elfogadták-e a betegséged a munkahelyeden?
P.I.D.: Gyes alatt lettem cukorbeteg. A tatabányai csecsemőotthonban dolgoztam. De mikor mondtam mi történt, akkor sajnálattal közölték, hogy nem tudnak tovább alkalmazni, mert nem vállalják a felelősséget azért, ha hirtelen rosszul leszek, és elejtenem valamelyik kisbabát. Próbálkoztam a kórházba is vissza menni, de nem sikerült. Suli után az első munkahelyem a gyerekosztály volt. Kis koromtól az egészségügy volt az álmom. A betegség el vette tőlem.
D: Hogyan kezeled a hypot?
P.I.D.: Ha hypom van, az legtöbbször hajnalban alakul, álmomban. A párom észre veszi. Olyankor van itthon I-Gluc+ instant glucose spray. Azt fújja be a nyelvemre, kb. 700 Ft.
D: Mi volt a legdurvább rosszulléted mióta cukorbeteg vagy?

P.I.D.: Kómában voltam. A mentő adott glükóz infúziót. Bevittek az osztályra. De mivel addigra jól voltam haza is engedtek. A szapora pulzus s fulladás elkap néha engem is. Olyankor ha tudok cukrot mérni,akkor inkább magas mint alacsony.
D: A párod hogy kezeli a cukorbetegséged?
P.I.D.: 10 éve vagyunk együtt, így már jól ismeri a betegségem. S szerencsémre kb. 20 éve pár évet mentőzött is Pesten. A közvetlen szomszédaim is igen segítőkészek. Az jó, ha valaki azért tudja kezelni a dolgot, mert ha az ember az utcán hypozna rá fogják hogy részeg, s nem törődnek vele. Hála Istennek ilyen nem fordult elő velem.
D: Nem tartottál tőle, hogy a gyerkőceid öröklik?

P.I.D.: Akkor már megszülettek a lányok. De azért tartok tőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése